راه های درمان شوره سر با مواد طبیعی در خانه

شوره سر یک عارضه است که اکثر افراد به آن دچار هستند و ممکن است این عارضه از نوجوانی تا میانسالی ادامه داشته باشد ولی این به این معنی نیست که افراد در میانسالی به این عارضه دچار نمی‌شوند. راه های زیادی برای جلوگیری از شوره سر وجود دارد که در این مقاله به همه ی موارد اشاره کردیم و معمولا شوره سر به صورت خانگی برطرف می شود و نیاز به مراجعه به پزشک نیست مگر در موارد بسیار هاد و خطرناک. شوره سر یک بیماری بسیار شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می شود و از اونجایی که شوره سر یک بیماری مسری و جدی نیست و درمان قطعی هم ندارد ولی می تواند باعث خجالت افراد شود که این بیماری می تواند مشکلات فراوانی به وجود بیاورد.

شوره سر عارضه ای که درصد افراد بالایی به اون مبتلا هستند درصورتی که درمان نشود باعث می شود فرد علاوه بر اینکه ظاهر مطلوبی نداشته باشد باعث مشکلات دیگر مثل ریزش مو شود. راه های درمان شوره سر بسیاری زیاد است که به ما کمک می کند این بیماری را کنترل کنیم و سلامت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. شوره سر در اصل همان سلول های مرده است که بعد از مدتی روی پوست سر جدا می شوند که به صورت پوست سفید روی موها و پوست نمایان می شوند که این اختلال باعث به وجود آمدن خارش و التهاب پوست سر می شود.

لکه های چربی و پوسته بعد از جدا شدن روی لباس و بدن فرد نمایان می شود . این اختلال یکی از رایج ترین اختلال که در بین افراد وجود دارد و ممکن است در رده سنی مختلفی بروز دهد. انواع شوره سر را در ادامه توضیح داده ایم.

معمولا زمانی که پوست تغذیه مناسبی نداشته باشد و مواد مغذی لازم به پوست نرسد سلول های مرده پوست رفته رفته از بین می روند و بعد از مدتی تعداد سلول های مرده زیاد می شود. شوره سر ممکن است عارضه ای به همراه نداشته باشد و فقط ظاهر فرد بهم بریزد. همچنین شوره سر خیلی مسری و جدی نیست ولی می تواند خیلی آزار دهنده باشد و باعث ایجاد خجالت شود. شوره سر خفیف را می توان با یک شامپوی ملایم روزانه از بین ببریم که اگر این کار موثر نیست یک شامپو دارویی می تواند موثر باشد.

درمان گیاهی شوره سر

شوره سر چیست و چه علائمی دارد؟

همانطور که مطالعات نشان میدهند شوره سر ۵۰ درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد خارش پوست سر ( درمان موثر خشکی و پوست شدن کف سر ) و پوسته پوسته شدن کف سر از علائم بارز این بیماری می باشد اما ممکن است علائم دیگر مثل چرب شدن پوست سر سوزن سوزن شدن پوست سر هم باشد.  ما در این مقاله علت شوره سر و انواع آن را برای شما کامل توضیح خواهیم داد.

<p>انواع زمینه که باعث به وجود آمدن شوره سر می شود:

  • خشکی پوست
  • دراماتیک بسوریک
  • حساسیت به محصولات مو
  • رشد نوع خاصی از قارچ
  • برس زدن و شستشوی نامنظم مو.
  • عدم استفاده مداوم از شامپو
  • استرس و هر نوع بیماری روانی بیماری پارکینسون

درمان فوری شوره سر

علت شوره سر چیست؟

  • روی موی سر سبیل ،ابرو ،ریش پوسته پوسته می شود
  • خارش کف پوست سر
  • استرس باعث تشدید علائم می شود
  • آریتمی (لکه های قرمز)
  • پوست نوزادان با پوسته پوسته شدن کارلیک کاپ
  • در فصل سرد خشک شوره شدید تر می شود

راه های درمان شوره سر

1.استفاده از روغن درخت چایی

 از لحاظ تاریخی روغن درخت چایی برای درمان بیماری های مختلف بسیار مفید بوده از آکنه گرفته تا پسوریازیس. هم چنین یک خاصیت ضد میکروبی و ضدقارچی دارد که به کاهش پوسته پوسته شدن پوست کف سر کمک می‌کند.

طبق بررسی که انجام دادن به مدت چهار هفته ۲۶ نفر این درمان انجام دادن و از یک شامپوی حاوی ۵درصد روغن چایی یا دارونما استفاده کرده اند. در پایان ایم مطالعات  روغن درخت چایی تا ۴۱ درصد شوره سر را کاهش داده است. چربی و خارش پوست سر را کاهش داده است و یک نکته که وجود دارد افرادی که پوست حساسی دارند روغن درخت چایی باعث حساسیت می شود. پس بهتر است قبل از استفاده با بعضی از روغن های حامل ترکیب شود مثلا روغن نارگیل.

درمان شوره سر با روغن

2.استفاده از روغن ناگیل

روغن نارگیل فواید بسیار زیادی داره که اغلب افراد به عنوان یک درمان طبیعی از اون استفاده می کنند. روغن نارگیل به جلوگیری از خشکی پوست کمک می گند و یک تحقیق روی ۳۴ نفر نشان داده که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی به آبرسانی پوست موثر است. و در تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن نارگیل به بیماری پوستی اگزما هم کمک می کند.

3.ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یه ساکیولنت است که اغلب به پماد و وسایل آرایشی اضافه می شود . آلوئه ورا به درمان بیماری پوستی مثل سوختگی و پسوریازیس کمک می کند پس آلوئه ورا  می تواند به درمان شوره سر هم کمک کند. طبق تحقیقات خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی آلوئه ورا از پوست محافظت می کند.

4.ماست

ماست برای تقویت پوست و مو مناسب است که برای درمان سریع شوره سر مناسب است . مقداری ماست را روی پوست سر بمالیم و اجازه دهیم ۲۰ دقیقه روی موها بماند و بعد اون رو با شامپوی مناسب بشورید.

5.سرکه سیب

سرکه سیب چون حالت اسیدیته دارد باعث تحریک سلول های مرده پوست می شود و سرکه سیب پی اچ پوست را کنترل می کند تا شدت رشد قارچ را کاهش دهد و در نتیجه با شوره سر مبارزه می کند.

درمان خانگی برای شوره سر

6.مصرف امگا ۳

اسید های چرب امگا ۳ نقش مهمی رو در برن دارند  که نه تنها غشای سلولی پوست را می سازد بلکه در عملکرد قلب سیستم ایمنی و ریه هم بسیار موثر است. اسیدهای چرب امگا ۳ برلی سلامت حیاتی پوست لازم هستند و به جلو کیری از میری زودرس کمک می کند‌. کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند مجموعه ای از علائم خشکی مو ،خشکی پوست و حتی شوره سر را به وجود بیاورد. به همین دلیل که امگا ۳ یکی از راه کارهای درمان شوره های چرب و خشک است و چربی پوست سر را کنترل می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند التهاب  را کاهش دهد و کمک به تسکین علائم شوره است . ماهی های چرب به سالمون قزل آلا ،ماهی خال خال منبع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

7.نمک

استفاده از نمک تاثیر زیادی در درمان شوره سر دارد ،نمک باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست سر می شود و باز کردنومنافذ پوست می شود. تولید اضافه چربی سر را کنترل می‌کند  برای درمان شوره سر به وسیله نمک ،نمک را به طور مستقیم روی پوست سر بریزید و دست خود را خیس کنید و ۱۵ دقیقه ماساژ دهید سمس آن را با شامپوی مناسب بشوریم.

8.روغن زیتون

روغن زیتون برای درمان گیاهی شوره سر استفاده می شود چرا که این روغن باعث نرمی و رطوبت رسانی به پوست سر می شود. ویتامین  های موجود در روغن زیتون  جذب پوست سر می شود و باعث از بین بردن شوره سر می شود.

9.حنا

حنا از دیرباز برای تقویت موهای سر استفاده می شده که برای درمان شوره سر یک راه حل فوق‌العاده موثر است و تأثیر فوری دارد هم چنین می توانیم برای شوره های قارچی هم از این ماده استفاده کنیم.

حنا برای تقویت مو

10.روغن کنجد

 خاصیت مرطوب کنندگی دارد ضد باکتری و قارچی است به همین دلیل از بروز عفونت های پوستی بر روی سر جلوگیری می کند. به این ترتیب شوره سر از بین می رود که برای درمان شوره سر نوزادان مقداری روغن کنجد را به سر نوزاد میزنیم و ماساژ می‌دهیم و به مدت ۵الی ۱۰ دقیقه ماساژ می دهیم و بعد آن را با شامپوی مناسب میشوریم.

11.جوش شیرین

جوش شیرین باعث رفع شوره سر می شود و سلول های مرده را از پوست سر جدا می‌کند و به رفع سموم اضافی پوست کمک می‌کند و پی اچ پوست را متعادل می‌کند.

انواع شوره سر

1.شوره سر مرتبط با پوست خشک

ویژگی ،شایعه ترین نوع شوره سر معمولا در زمستان و در هوای سرد خشک رخ می دهد و استفاده از آب داغ هم می تواند باعث خشک شدن پوست شود.

2.شوره مرتبط با پوست چرب

ویژگی، تجمع سبوم روی پوست سر اینجا می شود سبوم اضافی و سلول های مرده پوست به یکدیگر می چسبند و با آلودگی کف سر جذب می‌شوند و شوره تشکیل می شود. شما میتوانید با استفاده از یک شامپوی ضد شوره خوب و مناسب کف سر چرب این مشکل تا حدودی رفع کنید.

انواع شوره سر

3.شوره ناشی از قارچ

توسط نوعی مخمر و یا قارچ به نام  مالاسازیا ایجاد می شود که مالاسازیا به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارد ولی وقتی سبوم اضافه وجود دارد تکثیر می شود.

4.شوره ناشی از مشکلات پوستی

بعضی  از بیماری های پوستی کف سر باعث پوسته ریزی می شود از جمله درماتیت،سبوریک ، اگزما ، پسوریازیس و سبو پسوریازیس.

علت های پوسته ریزی پوست سر

پوسته ریزی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در افراد مختلف با سبک زندگی های مختلف متفاوت است.

برخی عوامل :

  • استرس
  • بیماری زمینه ای
  • آب هوای نامناسب
  • کمبود بعضی از ویتامین ها
  • مصرف داروها

1.خشک بودن کف سر

تشخیص شوره سر به دلیل خشک بودن کار راحتی است چون سایر بدن هم پوست خشک دارد. گاهی خشکی بیش از حد پوست سر هم باعث شوره می شود مثلا در فصل سرما در خانه بخاری هست و خانه گرم است زمانی که از خانه خارج می شویم سرمای شدید به سر ما می‌خورد و باعث خشک شدن پوست سر می‌شود و در نهایت شوره خشکی روی پوست سر ایجاد می شود.

درمان : شامپوهای دارویی و غیر دارویی زیادی وجود دارد که رطوبت سر را افزایش می دهد و پوسته ریزی ررا کاهش می دهد یا به طور کامل از شره شوره خلاص می‌شوید.

برای شوره سر چی خوبه

2.استفاده زیاد از شامپو در شست شو موی سر

به قول دکتر کوون وقتی به اندازه کافی  سر را نمی‌گویید باعث می شود روغن روی پوست جمع شود و باعث شوره سر شود. لزوما به این معنی نیست که شما تمیز نیستید بلکه ممکن است از شامپو کافی استفاده نمی کنید یا شامپویی استفاده می کنید که به اندازه کافی قوی نیست  که چربی لازم را از بین ببرد.

درمان : شستشوی مکرر با شامپو می تواند یک قدم به جلو برویم.

3.آلرژی

هر انسانی ممکن است از علف گرفته تا بادام زمینی باعث ایجاد حساسیت شود دکتر کون می فرماید ممکن است به محصولات مراقبتی حساسیت داشته باشید و باعث ایجاد شوره سر شود.

4.درماتیک سبوریک

این بیماری علاوه بر پوست سر  قسمت های دیگر بدن که غده چربی دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیشتر با پوسته ریزی و قرمزی پوست سر همراه است. یکی از علت های مهم به وجود آمدن شوره سر که معمولا بر اثر استرس و واکنش سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و کسانی که پوست چرب دارند بیشتر نمایان و باعث ایجاد التهاب  و خارش می شود.

درمان : با پزشک مشورت کنید و داروها و مراقبت های پوستی را انجام دهید..

شوره سر درمان

5.رشد بیش از حد مخمر

قارچ مالاسازیا که روی پوست سر همه افراد وجود دارد که برخی به این قارچ حساسیت پیدا می کنند و باعث شوره سر می شود. شوره سر رابطه مستقیم با تغذیه دارد که یک تغذیه سالم به ما کمک می کند که مواد اولیه مغزی برای موست جذب کنیم و ابتلا به بیماری پوستی را کاهش می دهد. چربی بیش از حد پوست سر هم باعث شوره سر می شود که در لایه های زیر پوست سر غده های چربی وجود دارد. تولید یک ماده روغنی به نام سبوم برای رطوبت سازی  پوست می پردازد در واقع این غده ترشح زیادی داشته باشد و غده های بیشتری تولید کنو پوست سر تحریک می شود و باعث به وجود آمدن شوره می شود.

6.هورمون

هورمون عاملی  که باعث تشدید شوره می شود. ممکن است در تمام رده سنی اتفاق بیفتد  که در سنین نوزادی به نام شوره سر گهواره ای بر روی موهای سر نوزاد مشاهده می شود‌.

سوالات متداول

 آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود؟

در بعضی از موارد چربی پوست باعث بسته شدنسبوم پوست می شود و به این ترتیب رطوبت به ریشه مو نمی‌رسد و باعث ریزش می شود.

آیا درمان گیاهی برای شوره سر می تواند موثر باشد؟

گیاهان از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها موثر بوده اند استفاده مناسب از گیاهان می تواند به طور قطع در درمان شوره سر مناسب باشد.

برای درمان شوره سر چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

موادغذایی که دارای آهن زینک و ویتامین  ب ۱۲ ، و پروتئین و امگا 6 باشد.

کلام آخر

همانطور که خواندید راه های درمان شوره سر بسیار زیاد است که با توجه به نوع شوره شما درمان مورد نظر را شروع میکنید. همان طور که در مقاله بالا توضیح دادیم اکثر شوره های سر به صورت خانگی و با یک شامپوی ملایم روزانه برطرف می شود. پس لازم به مراجعه به پزشک نیست مگر اینکه شرایط بسیار هادی مانند خونریزی هنگام کندن پوست های سر یا قرمزی پوست کف سر و غیره. به طور کلی شوره سر بیماری خطرناک و مسری نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!