رژیم غذایی و سلامتی پوست و مو

ریزش مو و نگرانی‌های مربوط به سلامت پوست، از دغدغه‌های است که  با بالا رفتن سن یا بر اثر مسائل ژنتیکی، اغلب زنان و مردان را درگیر می‌کند. ارتباط میان رژیم غذایی و سلامتی، از موارد موثر در کنترل روند کهولت سن و حفظ سلامت پوست و مو به ‌شمارمی‌رود. برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل با فراهم‌کردن مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد و رویش مو نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو ایفا می کند. به همین منظور در این مقاله ارتباط میان رژیم غذایی و سلامتی، روش‌های مراقبت پوست با رژیم غذایی و تاثیر رژیم غذایی بر ریزش مو را مورد بحث قرار داده‌ایم.

مقدمه

ریزش مو و نگرانی‌های مربوط به سلامت پوست، از دغدغه‌های است که  با بالا رفتن سن یا بر اثر مسائل ژنتیکی، اغلب زنان و مردان را درگیر می‌کند. ارتباط میان رژیم غذایی و سلامتی، از موارد موثر در کنترل روند کهولت سن و حفظ سلامت پوست و مو به ‌شمارمی‌رود. برخورداری از یک رژیم غذایی متعادل با فراهم‌کردن مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد و رویش مو نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو ایفا می کند. به همین منظور در این مقاله ارتباط میان رژیم غذایی و سلامتی، روش‌های مراقبت پوست با رژیم غذایی و تاثیر رژیم غذایی بر ریزش مو را مورد بحث قرار داده‌ایم.

رژیم غذایی و ریزش مو

یکی از مهم‌ترین نکاتی است که با افزایش سن بسیاری از افراد را درگیر خود می­کند. اگرچه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها و سلامت جسمی در ریزش مو نقش دارند، اما رژیم غذایی مهم­ترین نقش را در جلوگیری از ریزش مو ایفا می‌کند و می­توان گفت رژیم غذایی و ریز مو به یکدیگر پیوسته‌اند. یک رژیم غذایی متعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای رشد موی سالم را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، کمبود برخی مواد مغذی می‌تواند منجر به ریزش مو یا تشدید آن شود. به همین دلیل بهتر است در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای رشد مو صحبت کنیم.

رژیم غذایی و سلامتی

مواد مغذی ضروری برای سلامت مو

یک رژیم غذایی متعادل جهت حفظ سلامت و جلوگیری از ریزش  مو و افزایش رشد آن باید شامل مواد مغذی باشد. در ادامه به بررسی موادی که به رشد مو کمک می­کنند می­پردازیم.

پروتئین

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در مو کراتین است. کراتین موجود در مو موجب سلامتی و طراوت مو می­شود که این نکته موجب شده است تا بسیاری از افرادی که به سلامت مو خود اهمیت می‌دهند، مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود قرار دهند. به همین دلیل مصرف مرغ، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و منابع گیاهی مانند لوبیا، عدس و آجیل به این دسته از افراد توصیه می‌شود.

آهن

آهن با تولید گلبول‌های قرمز خون که مسئولیت رساندن اکسیژن و مواد مغزی به فولیکلول‌های مو را دارند، از عوامل حیاتی برای رشد مو به حساب می‌آید. به همین دلیل اگر به رشد مو خود اهمیت می‌دهید مصرف آهن را وارد برنامه غذایی خود کنید. منابع آهن شامل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز برگ و غلات غنی شده هستند.

روی

این ماده معدنی در سلامت فولیکول مو و سنتز پروتئین نقش دارد که این مهم می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت مو شما داشته باشد. روی را می توان در غذاهایی مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها یافت.

ویتامین A

ویتامین A با حفظ سلامت فولیکول های مو و تولید سبوم، روغن طبیعی که پوست سر را مرطوب می کند، از رشد مو حمایت می کند. سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و جگر سرشار از ویتامین A هستند و بهتر است در رژیم غذایی خود از این مواد استفاده کنیم.

ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی به چرخه و رشد فولیکول های مو کمک می‌کند. شما می‌­توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف ماهی، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی به رشد مو  خود کمک کنید.

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان به محافظت از مو در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب کمک می کند. غذاهای سرشار از ویتامین E عبارتند از آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی.

ویتامین‌ B

ویتامین‌های گروه B، از جمله بیوتین برای سلامت مو ضروری هستند، زیرا به تولید گلبول‌های قرمز خون و متابولیسم مواد مغذی که موجب رشد مو می‌شوند، کمک می‌کنند. منابع ویتامین B شامل غلات کامل، حبوبات، سبزیجات برگ دار و محصولات حیوانی است.

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای رشد سالم مو ضروری هستند، زیرا به حفظ تولید روغن طبیعی و خاصیت ارتجاعی مو کمک می کنند. برای افزایش کیفیت رشد مو بهتر است غذاهای غنی از اسیدهای چرب مانند ماهی، مغز‌ها، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و کانولا را مصرف کنیم.

جلوگیری از ریزش مو با رژیم غذایی

مواد مغذی می‌توانند علاوه بر جلوگیزی از ریزش مو‌، سرعت رشد مو را نیز به بالاترین میزان ممکن خود برسانند. به همین دلیل بهتر است از این مواد در رژیم غذایی خود بهره ببرید. علاوه بر این، حفظ یک سبک زندگی سالم، که شامل ورزش منظم، مدیریت استرس و هیدراتاسیون مناسب است، برای جلوگیری از ریزش مو حیاتی است. با این حال، اگر با وجود داشتن یک رژیم غذایی متعادل، بازهم ریزش مو را تجربه می‌کنید، ضروری است با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، زیرا ممکن است عوامل زمینه‌ای دیگری در ایجاد این عارضه وجود داشته باشد.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست

رژیم غذایی سالم نه تنها برای سلامت مو مفید است، بلکه مراقبت پوست با رژیم غذایی مناسب نقش اساسی در حفظ جوانی و سلامت پوست دارد. پوست در بر گیرنده تمام اعضا بدن است و پوست تمام سطح بدن را در بر می‌گیرد. پس بهتر است در حفظ سلامت پوست خود کوشا باشیم.  سلامت پوست مستقیماً تحت تأثیر مواد مغذی مصرفی ما قرار می‌گیرد و باید به مراقبت پوست با رژیم غذایی توجه کرد. یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به پیشگیری از مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، چین و چروک، خشکی و سایر بیماری های پوستی کمک کند.

مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست

سلامت پوست می­تواند تاثیر بسزایی بر سلامت و زیبایی افراد بگذارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به مراقبت از پوست با استفاده از رژیم غذایی می­پردازند. یکی از مهم­ترین نکاتی ک در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنیم، میزان وجود مواد مغذی در آن است. مواد مغذی موجود در رژیم می­تواند سلامت پوست افراد را تضمین کند. به همین دلیل در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین مواد مغذی که برای مراقبت از پوست باید در رژیم غذایی ما قرار گیرد می­پردازیم.

مراقب پوست با رژیم

ویتامین A

یکی از ضروری‌ترین موادی که باید برای مراقبت از پوست در رژیم غذایی افراد قرار گیرد ویتامین A است. این ویتامین به حفظ یکپارچگی پوست کمک کرده و از رشد و ترمیم سلول‌های پوست حمایت می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین A سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و جگر می‌باشند.

ویتامین C   

ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و باعث سنتز کلاژن می شود که برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از مرکبات، انواع توت ها، کیوی و سبزیجات برگ دار.

ویتامین E   

ویتامین E یک آنتی اکسیدان دیگر است که نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و حفظ رطوبت پوست دارد. این ماده باعث می‌شود طراوت پوست در تمام طول شبانه روز حفظ شود و از ایجاد چروک بر روی پوشت جلوگیری می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین E آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی می‌باشند.

روی     

روی برای بازسازی و ترمیم پوست و همچنین حفظ عملکرد طبیعی پوست ضروری است. از گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها می‌توان به عنوان منابع خوب روی نام برد.

سلنیوم    

این ماده معدنی همانند ویتامین C به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند و از خاصیت ارتجاعی پوست حمایت می کند. غذاهای غنی از سلنیوم آجیل برزیلی، ماهی، مرغ و غلات کامل هستند که در مصرف هرچه بیشتر آن می‌تواند پوست را شاداب‌تر کند.

اسیدهای چرب       

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای حفظ تولید چربی طبیعی پوست و حمایت از هیدراتاسیون پوست ضروری هستند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، مغزها، دانه ها و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و کانولا.

آب       

مصرف آب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای مراقبت از پوست و رژیم غذایی باید مورد توجه قرار گیرد. هیدراته ماندن برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است، زیرا به دفع سموم از بدن کمک می کند. سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید تا شادابی و طراوت پوستتان از بین نرود.

بهبود سلامت پوست از طریق رژیم غذایی

برای ارتقای سلامت پوست، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. علاوه بر این، اتخاذ یک سبک زندگی سالم که شامل ورزش منظم، مدیریت استرس و هیدراتاسیون مناسب است نیز می تواند به بهبود سلامت پوست با رژیم غذایی کمک کند. همچنین اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ضروری است، زیرا می تواند باعث آسیب به پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و لباسی استفاده کنید که از شما در برابر اشعه خورشید محافظت کند.

رژیم مناسب برای سلامتی

مشکلات رایج پوستی و نقش رژیم غذایی

همانطور که مراقبت پوست با رژیم غذایی به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند، همچنان ممکن است در اثر اجتناب از انتخاب یک رژیم غذای مناسب برخی از بیماری‌های پوستی ایجاد شوند. برخی از بیماری های پوستی رایج به شرح زیر است.

آکنه       

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که عمدتاً براثر تغییرات هورمونی و تولید بیش از حد چربی، باعث ایجاد جوش، سرسیاه و سرسفید می‌شود. یک رژیم غذایی سالم می تواند با ارائه مواد مغذی ضروری مانند روی و ویتامین A، به مدیریت آکنه کمک کند. علاوه بر این، اجتناب از مصرف غذاهایی مانند میان وعده های شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده، ممکن است به کاهش جوش های آکنه کمک کند.

اگزما           

اگزما یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث خشکی، خارش و التهاب پوستی می‌شود. در حالی که علت دقیق اگزما ناشناخته است، یک رژیم غذایی سالم می تواند با ارائه مواد مغذی ضروری پوست التهاب را کاهش دهد و به مدیریت این بیماری کمک کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و پروبیوتیک ها می‌توانند در کاهش علائم اگزما تاثیرگذار باشند.

پسوریازیس         

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و تشکیل پوسته پوسته روی پوست می‌شود. رژیم غذایی مناسب  التهاب را کاهش می دهد و به کنترل پسوریازیس  جلوگیری از تشدید آن کمک می‎کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D و آنتی اکسیدان ها از مواردی هستند که اگر مبتلا به پسوریازیس هستید، می‌بایست در رزیم خود قراردهید.

نقش مکمل ها در ریزش مو و سلامت پوست

مصرف مکمل‌های غذایی با تامین مستقیم مواد معدنی و ویتامین‌ها انتخاب بسیاری از افراد برای جلوگیری ریزش مو یا نگرانی های سلامت پوست است. با این حال، حتما در نظر داشته باشید که مکمل‌ها نباید کاملا جایگزین رژیم غذایی شوند. قبل از در نظر گرفتن هر مکملی، بسیار مهم است که با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید، زیرا مصرف مکمل‌های غیر ضروری می‌تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی، سمیت و حتی بدتر شدن ریزش مو یا شرایط پوستی شما شود. در مواردی که کمبود مواد مغذی خاص تشخیص داده شود، مصرف مکمل‌ها تحت راهنمایی یک متخصص پوست و مو می‌تواند تاثیرگذار باشد.پس بهترین کار برای جلوگیری از ریزش مو، ایجاد تعادل برای رسیدن به رژیم غذایی و سلامتی است.

مراقبت از پوست با رژیم غذایی و جلوگیری از ریزش مو با استفاده از آن نه تنها به بهبود ظاهری شما کمک می‌کند، بلکه احساسات و اعتماد به نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس برای زیبایی و سلامت هر چه بیش­تر، حتما از رژیم غذایی مناسب بهره ببرید.

در صورتیکه در رژیم هستید و بنا به هر دلیلی پوستتان دچار مشکل شده و از خشکی پوست رنج میبرید ما به شما پیشنهاد میکنیم که از کرم مرطوب کننده آووکادو استفاده کنید تا طراوت و شادابی به پوستتان باز گردد.

1 دیدگاه در “رژیم غذایی و سلامتی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!