علت های سفید شدن مو و درمان آن

بیشتر موهای خاکستری مربوط به استرس نیست. در واقع، مو به هیچ وجه "خاکستری" نمی شود. هنگامی که یک فولیکول مو، مو تولید می کند، رنگ آن تنظیم می شود. اگر یک تار مو قهوه ای (یا قرمز یا سیاه یا بلوند) شروع شود، هرگز رنگش را تغییر نخواهد داد (مگر اینکه موهای خود را رنگ کنید). فولیکول های موی شما با افزایش سن رنگ کمتری تولید می کنند، بنابراین وقتی مو چرخه طبیعی خود را از بین می برد و بازسازی می شود، احتمال اینکه پس از 35 سالگی به رنگ خاکستری در بیاید، بیشتر می شود. ژنتیک می تواند در شروع آن نقش داشته باشد.

تغییر رنگ مو با افزایش سن طبیعی است. اما موهای خاکستری یا سفید تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. عوامل ژنتیکی، استرس، رنگ مو و عوامل دیگر ممکن است در این امر نقش داشته باشند. بدن انسان دارای میلیون ها فولیکول مو یا کیسه های کوچکی است که پوست را پوشانده اند. فولیکول‌ها مو و سلول‌های رنگی یا رنگدانه‌ای حاوی ملانین تولید می‌کنند. با گذشت زمان، فولیکول‌های مو سلول‌های رنگدانه‌ای را از دست می‌دهند و در نتیجه رنگ مو سفید می‌شوند. در این مقاله، ما به برخی از علت های سفید شدن مو  همراه با راه‌هایی برای کاهش روند سفید شدن مو یا جلوگیری از آن، در برخی موارد اشاره می‌کنیم.

علت سفید شدن مو چیست

علت سفید شدن مو چیست؟

دلایل و علت های زیادی به جز افزایش سن می تواند باعث سفید شدن موهای فرد شود از جمله:

1.کمبود ویتامین

اولین علت سفید شدن مو کمبود ویتامین و مواد آلی بدن است هر گونه کمبود ویتامین B-6، B-12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E می تواند منجر به سفیدی زودرس شود. یکی از گزارش‌های سال 2015 در مجله توسعه، به مطالعات مختلف کمبود ویتامین D-3، ویتامین B-12، و مس و ارتباط آنها با موهای سفید اشاره می‌کند. این نشان می‌دهد که کمبودهای تغذیه‌ای بر رنگدانه‌ها تأثیر می‌گذارد، و نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند با مکمل‌های ویتامینی بازگردد.

مطالعه ای در سال 2016 که در مجله بین المللی تریکولوژی گزارشی تهیه شد که به عوامل مرتبط با سفید شدن زودرس در هندی های جوان زیر 25 سال پرداخته است. این نشان داد که سطوح پایین فریتین سرم، که آهن را در بدن ذخیره می کند، ویتامین B-12 و کلسترول خوب HDL-C در شرکت کنندگانی که سفیدی زودرس مو داشتند، رایج بود.

2.ژنتیک

یکی از مهمترین علت های سفید شدن مو ژنتیک است. طبق گزارشی که در سال 2013 در مجله درماتولوژی، ونرولوژی و جذام هندی منتشر شد، سفید شدن زودرس موهای افراد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است همچنین به نژاد و قومیت نیز بستگی دارند. بر اساس همین مطالعه در سال 2013، سفید شدن زودرس در افراد سفید پوست می تواند از 20 سالگی شروع شود، در حالی که یک فرد در میان آسیایی ها می تواند 25 سال سن داشته باشد و در جمعیت آفریقایی-آمریکایی ها 30 سال سن دارد.

سفیدی مو کمبود کدام ویتامین است

3.استرس اکسیداتیو

سومین علت سفید شدن مو استرس است، در حالی که خاکستری شدن بیشتر ژنتیکی است، استرس اکسیداتیو در بدن ممکن است نقشی در زمانی که این فرآیند زودرس اتفاق می افتد، ایفا کند. هنگامی که آنتی اکسیدان ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال های آزاد کافی نیستند، استرس اکسیداتیو باعث عدم تعادل می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و به پیری و بیماری کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو بیش از حد می تواند باعث ایجاد بیماری ها، از جمله بیماری ویتیلیگو با رنگدانه پوست شود. ویتیلیگو همچنین ممکن است به دلیل مرگ سلولی ملانین یا از دست دادن عملکرد سلولی، موها را سفید کند.

4.شرایط پزشکی خاص

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری های خودایمنی، ممکن است خطر سفید شدن زود هنگام را در فرد افزایش دهد. در واقع، تحقیقات منتشر شده در سال 2008 ارتباط بین ناهنجاری های مو و اختلال عملکرد تیروئید را نشان داد. موهای سفید همچنین در آلوپسی آره آتا، یک بیماری پوستی خود ایمنی که باعث ریزش مو در پوست سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، رایج است. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، به دلیل کمبود ملانین، تمایل به سفید شدن دارند و اگر تحت درمان بیماری خاصی هستید پس علت سفد شدن مو میتواند استفاده از دارو و شرایط فعلی شما باشد.

5.عوامل استرس زا

مطالعات تحقیقاتی متناقضی در مورد استرس واقعی زندگی وجود دارد، مانند استرس ناشی از آسیب، که منجر به سفید شدن زودرس مو می شود. یک مطالعه از دانشگاه نیویورک که در Nature Medicine گزارش شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های مسئول رنگ مو زمانی که بدن تحت استرس است تحلیل می‌رود.

استرس از علت های مهم سفیدی زودرس موهای افراد کم سن

6.سیگار کشیدن

مطالعه‌ای در سال 2013 که در مجله آنلاین درماتولوژی ایتالیا گزارش شده است، نشان می‌دهد که سیگاری‌ها 2 1/2 برابر بیشتر احتمال دارد که قبل از 30 سالگی به عنوان افراد غیرسیگاری شروع به خاکستری شدن کنند. یک مطالعه در سال 2015 در مجله آکادمی پوست آمریکا نیز نشان داد که سیگار کشیدن با علل سفیدشدن مو در مردان جوان مرتبط است.

7.رنگ مو و محصولات شیمیایی

شایع ترین علت سفید شدن مو استفاده از محصولات شیمیایی است. رنگ‌های شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می‌توانند به سفیدی زودرس مو کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می دهند. پراکسید هیدروژن، که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن مو می شود.

راه های پیشگیری از سفیدی موها

پیشگیری و رفع سفیدی زودرس مو

اگر ژنتیک یا پیری علت سفید شدن مو باشد، هیچ چیز نمی تواند مانع یا معکوس کننده این روند شود. با این حال، در صورتی که ریزش مو به دلیل یک وضعیت پزشکی باشد، درمان سفیدی مو می‌تواند باعث بازگشت رنگدانه‌های رنگی شود. هنگامی که کمبود رژیم غذایی و ویتامین دلیل سفیدی زودرس مو باشد، اصلاح این موارد ممکن است مشکل را معکوس کند یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

1.مصرف آنتی اکسیدان بیشتر

رژیم غذایی یک فرد در جلوگیری از سفیدی مو نقش دارد. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:

ماهی

چای سبز

روغن زیتون

میوه ها و سبزیجات تازه

2.رفع کمبودها

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای پر از آن ویتامین ها را بیشتر مصرف کند. به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامین B-12 و شیر، ماهی قزل آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.  مکمل های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می توانند کمبودها را برطرف کنند.

3.ترک سیگار

سیگار اثرات نامطلوبی بر بدن دارد و به سفید شدن موها کمک می کند. و محققان ارتباطی بین عادت و از بین رفتن رنگدانه مو پیدا کرده اند.

درمان های طبیعی برای ریزش مو

رنگ موی زیادی در بازار وجود دارد که موهای سفید را می پوشاند، اما بسیاری از این رنگ ها به سفیدی زودرس کمک می کنند و ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و نامطلوب شوند. داروهای طبیعی جایگزینی برای کاهش سرعت سفیدی مو بدون آسیب رساندن به بدن یا آسیب بیشتر به رنگدانه مو ارائه می دهند.

1.گیاه برگ کاری

استفاده دارویی از آن به قرن ها قبل برمی گردد. هنگامی که برگ کاری با روغن مو ترکیب شده و روی پوست سر مالیده می شود، می تواند سفیدی زودرس مو را کاهش دهد و از سفید شدن مو جلوگیری کند.

یک گزارش در مجله بین المللی تحقیقات PharmTech استفاده سنتی از برگ کاری برای حفظ رنگ سیاه مو و حتی جلوگیری از سفید شدن زودرس را برجسته می کند. برگ های کاری را می توان در سوپرمارکت های هندی و همچنین فروشگاه های مواد غذایی سنتی خریداری کرد.

2.انگور فرنگی هندی

این مکمل که آملا نیز نامیده می شود، یک مکمل گیاهی است که برای معکوس کردن سفیدی زودرس با ترویج رنگدانه شناخته شده است. اعتقاد بر این است که اثربخشی آن به این دلیل است که انگور فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد پیری است.

Amla به عنوان میوه در فروشگاه های مواد غذایی هند موجود است. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان پودر یا مکمل، به‌صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های سنتی مواد غذایی سالم یافت. پودر را می توان با روغن نارگیل مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست سر قرار داد.

3.چای سیاه

می تواند موها را تیره تر، درخشان تر و نرم تر کند. می توان آن را با خیساندن 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش، خنک کردن و افزودن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای را می‌توان با نرم‌کننده مخلوط کرد و به مدت 1 ساعت در موها گذاشت و سپس آبکشی کرد.

4.فلز مس

طبق یک مطالعه در سال 2012، سطوح پایین مس می تواند منجر به سفید شدن موها شود. منابع غذایی خوب مس عبارتند از جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه.

 5.کدو حلوایی

برای احیای رنگدانه مو و تحریک ریشه مو شناخته شده است. ماساژ منظم روغن کدو حلوایی می تواند از سفیدی موها جلوگیری کند. روغن را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

پیشگیری از سفیدی موها

علت سفید شدن مو و پیشگیری از آن

صبح که در آینه نگاه می کنید، می بینید که سرنوشت اجتناب ناپذیری رقم خورده است: اولین موهای سفید شما! چه در دهه 20 و چه 50 ساله باشید، موهای خاکستری در نهایت همه ما را فرا می گیرد. در طول رشد مو، ملانوسیت ها رنگدانه تولید می کنند و آن را به سلول های پیش ساز مو در پایه فولیکول مو منتقل می کنند. این سلول ها به نوبه خود به اجزای مختلف موهای در حال رشد تبدیل می شوند. هنگامی که موهای ما رشد می کنند، رنگدانه ها به طور مداوم ترکیب می شوند که منجر به رنگ موی منحصر به فرد ما می شود. سلول های مسئول این فرآیند ملانوسیت های تولید کننده رنگدانه در پایه فولیکول مو هستند.

در رشد طبیعی مو، فولیکول مو با سرعتی در حدود 1 سانتی متر در ماه برای چندین سال تولید می کند. اما تمام سلول های بدن ما در طول زندگی به طور فزاینده ای آسیب می بینند و این ملانوسیت ها در نهایت از بین می روند. هنگامی که تمام ملانوسیت ها در یک فولیکول مو خاص از بین می روند، موهای بعدی که رشد می کنند خاکستری یا سفید خواهند بود.

چه چیزی رنگدانه مو را کنترل میکند؟

انسان دو نوع رنگدانه متفاوت دارد. Eumelanin مسئول رنگ های سیاه و قهوه ای است، در حالی که pheomelanin مسئول رنگ های نارنجی و زرد است، ژن ها ترکیب رنگدانه هایی را که هر فرد تولید می کند تعیین می کند، به همین دلیل است که رنگ مو اغلب در خانواده ها مشابه است.

مکانیسم های دقیق کنترل رنگدانه هنوز مشخص نیست. با این حال، تحقیقات اخیر به یک تعامل دقیق بین چندین سلول در فولیکول مو اشاره می کند. گزارش شده است که سلول های پیش ساز مو پروتئینی به نام فاکتور سلول های بنیادی را آزاد می کنند که برای تولید رنگدانه توسط ملانوسیت ها ضروری است. در مطالعات روی موش، محققان نشان دادند که اگر این پروتئین وجود نداشته باشد، رنگ مو از بین می رود.

هنگامی که رشد مو متوقف می شود، فولیکول مو دچار تغییرات ساختاری چشمگیری می شود و وارد دوره استراحت می شود. در طی این فرآیند ملانوسیت ها به طور طبیعی می میرند. با این حال، سلول های بنیادی ملانوسیت در فولیکول مو به طور معمول مجموعه جدیدی از ملانوسیت ها را در شروع چرخه رشد مو بعدی تولید می کنند.

هنگامی که موهای جدید شروع به رشد می کنند، این ملانوسیت ها یک بار دیگر اطمینان حاصل می کنند که رنگدانه در دسترس است. اما زمانی که ملانوسیت ها آسیب دیده یا وجود نداشته باشند، موهای تولید شده فاقد رنگ هستند و می توانند خاکستری یا سفید به نظر برسند.

علت سفید شدن مو و پیشگیری از آن

رشد مو بعد از آسیب

منبع معتبر نشان داده است که فولیکول‌های موی انسان که موهای خاکستری یا سفید تولید می‌کنند دارای سطوح بالاتری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد هستند. در این فولیکول ها، ملانوسیت ها و سلول های بنیادی ملانوسیت وجود ندارند. در موش ها، زمانی که DNA سلول های بنیادی ملانوسیت در فولیکول مو آسیب دید، منجر به آسیب دائمی سلول شد. سپس این سلول های بنیادی قادر به تولید مثل نبودند. بدون مجموعه ای از سلول های بنیادی، دور بعدی رشد مو بدون ملانوسیت پیش می رود و در نتیجه موها سفید می شوند.

اگرچه هنوز نمی توان به طور کامل علت و معلول را در طول سفید شدن مو در انسان مشخص کرد، تجمع آسیب در سلول های بنیادی ملانوسیت در طول زمان به احتمال زیاد منجر به از بین رفتن این جمعیت سلولی می شود. هر فولیکول مو در نهایت قادر به تولید موهای رنگی نخواهد بود.

بنابراین، در حالی که این امر اجتناب ناپذیر است که همه ما روزی رنگدانه موهای خود را از دست بدهیم، چرا برخی از ما در دهه 20 سالگی خاکستری می شویم، در حالی که برخی از ما تا 50 سالگی موهای رنگارنگ خود را حفظ می کنیم؟ تحقیقات نشان داد که افراد دارای گونه خاصی از ژن تنظیم کننده اینترفرون 4، زودتر دچار سفیدی مو میشوند.

مانند بسیاری از ویژگی‌های دیگرمان، می‌توانیم از والدین خود برای اینکه تمایلشان به خاکستری شدن را به ما منتقل کردند، تشکر کنیم.

کلام آخر

یکی از علت سفید شدن مو این است که به طور طبیعی با افزایش سن رنگدانه خود را از دست می دهند، اما آرایشگر پل فالتریک اشاره می کند که این تصور که موهای خاکستری شما را پیرتر نشان می دهد، یک تصور غلط و به یک تعریف اشتباه تبدیل شده، او می گوید: “سایه های خاکستری را می توان شبیه به پیری تصور کرد، اما یک موی خاکستری با ظاهر تمیز و زیبا خیره کننده است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!