علت چرب شدن پوست صورت و درمان فوری برای آن

هر کسی مقداری روغن روی پوست خود دارد. زیر هر یک از منافذ شما یک غده چربی وجود دارد که روغن طبیعی به نام سبوم تولید می کند و پوست شما را هیدراته و سالم نگه می دارد. اما غدد می توانند چربی زیادی تولید کنند که باعث چرب شدن پوست می شود. اگر پوست شما دائماً براق به نظر می رسد و روزانه چندین ورقه لکه دار می کنید، می دانید که پوست چرب دارید. پوست های چرب حتی می توانند ظرف چند ساعت پس از پاکسازی احساس چربی کنند. همچنین احتمال بروز جوش‌ها بیشتر است زیرا سبوم با سلول‌های مرده پوست مخلوط می‌شود و در منافذ شما گیر می‌کند. همراه ما باشید تا با علت چرب شدن پوست صورت و درمان های خانگی آن آشنا شوید.

علت چرب شدن پوست صورت میتواند شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. با پاکسازی صورت در خانه برای پوست چرب تا حدودی میتوان آن ار کنترل کرد. در هر حال شما نمی توانید که از شر پوست چرب خود رها شوید،  اما می توانید اقدامات و راهکارهایی را انجام دهید تا پوستتان کمتر چرب شود. نکته کلیدی شناسایی یک یا چند مورد از این هفت علت اساسی است.

علت چرب شدن پوست چیست

علت چرب شدن پوست صورت چیست؟

1. ژنتیک

اولین و مهمترین علت چرب شدن پوست صورت ، ژنتیک است. معمولا بخشی از آن به علت وراثت است که احتمالا غدد چربی فعال بیش از حد دارید.

2. سن

در حالی که پوست چرب با شما رشد نمی کند،با افزایش سن پوست شما سبوم کمتری تولید می کند. با پیر شدن پوست، پروتئین هایی مانند کلاژن را از دست می دهید و غدد چربی کند می شوند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که پوست پیری دارند، پوست خشکی نیز دارند. این زمانی است که خطوط و چین و چروک های ظریف به دلیل کمبود کلاژن و سبوم بیشتر به چشم می آیند. یکی از فواید پوست چرب این است که ممکن است علائم پیری را به سرعت پوست های خشک خود نشان ندهید.

ممکن است اکنون پوست چرب داشته باشید، اما با افزایش سن باید پوست خود را ارزیابی کنید. خیلی از افراد ممکن است حالاتی پوستی که در دهه 30 سالگی خود دارند با دهه 20 سالگی که داشتند متفاوت باشد. یک متخصص زیبایی می‌تواند به ارزیابی نوع پوست شما هر چند سال یکبار کمک کند تا ببیند آیا نیاز به تغییر در روال مراقبت از پوست خود دارید یا خیر.

علت چربی پوست صورت

3. محل زندگی شما و زمان سال

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم اگر چه وراثت و ژنتیک و سن میتواند عامل اصلی چربی پوست باشد اما آب و هوا محل زندگی شما در روند حالات پوستتان میتواند تفاوت ایجاد کند. مردم معمولا در مناطقی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند پوست چرب تری دارند. حتما در تابستان چربی پوستتان را بیشتر حس کرده اید. در حالی که ممکن است به دلیل پوست چرب حس بدی پیدا کرده اید، می توانید برنامه روتین روزانه خود را در روزهای گرما و رطوبت زیاد تغییر دهید. پدهای پنبه ای را همراه داشته باشید تا روغن اضافی را در طول روز از پوستتان بگیرید. استفاده از مرطوب کننده یا کرم پودر مات نیز تا حد زیادی می تواند به کم شدن چربی اضافی روی پوستتان کمک کند.

4. منافذ بزرگ شده

گاهی اوقات منافذ پوست شما به دلیل سن، نوسانات وزن و جوش های قبلی کشیده می شوند. تحقیقات نشان داده که منافذ بزرگتر تمایل به تولید روغن و چربی بیشتری دارند. منافذ باز پوست را نمی‌توانید کوچک کنید، اما می‌توانید در طول روز برای کم کردن و پاک کردن چربی مناطقی از صورتتان که دارای منافذ بزرگ هستند، مراقبت بیشتر و روتین داشته باشید.

5. استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب

همچنین ممکن است با استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب، پوستتان چرب تر شود. گاها پیش آمده که برخی افراد پوست چرب را با پوست مختلط اشتباه می گیرند و مثلا ممکن است از کرم های خیلی سنگین استفاده کنند. اگر در طول ماه‌های زمستان پوست خشک‌تری دارید، ممکن است لازم باشد برنامه مراقبت از پوست خود را برای بهار و تابستان با مرطوب‌کننده‌های سبک وزن و پاک‌کننده‌های مبتنی بر ژل تغییر دهید. استفاده از محصولات پوستی مناسب شما که می تواند چربی را کنترل کند و تفاوت زیادی در میزان چربی باقی مانده روی صورت شما ایجاد کند.

کنترل چربی پوست

6. شستشو و لایه برداری زیاد

از طرف دیگر،لایه برداری و شستشوی بیش از حد صورت میتواند چربی را بیشتر کند. این می‌تواند به نظر بی‌سابقه باشد، زیرا هدف از شستشو و لایه‌برداری، از بین بردن چربی است. اما اگر این کار را خیلی مکرر انجام دهید، مقدار زیادی چربی را از پوستتان پاک می کنید. این می تواند باعث شود که غدد چربی شما به حالت اضطراری بروند، جایی که روغن بیشتری برای جبران از دست دادن تولید می کنند. بهترین حالت برای پاکسازی پوست شما، دوبار شستشو در روز است. برای انتخاب و خرید ژل شستشو صورت برای پوست چرب ما لیستی از مناسب ترینها را برای شما آماده کرده ایم. همچنین عدم استفاده از کرم ضد آفتاب نیز می تواند پوست شما را خشک و در نتیجه باعث تولید چربی بیشتر شود. حتماً هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب دارای چربی کمتری هستند، اما ممکن است نیاز به استفاده مجدد در طول روز داشته باشید.

7. از مرطوب کننده خود صرف نظر کنید

این یک افسانه است که مرطوب کننده باعث چرب شدن پوست می شود. در واقع، اگر از درمان‌های آکنه مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید، قطعاً به یک مرطوب‌کننده خوب برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود نیاز دارید. بدون مرطوب کننده، هر نوع پوستی خشک می شود. بنابراین به جای حذف مرطوب کننده، نکته کلیدی این است که نوع مناسب مرطوب کننده را پیدا کنید. ما برای شما ویژگیهای بهترین مرطوب کننده و آبرسان چرب را مشخص کرده ایم. مرطوب کننده های سبک و مبتنی بر آب برای پوست های چرب خوب عمل می کنند. همیشه این آخرین مرحله خود را بعد از پاکسازی و تونینگ انجام دهید. همچنین به دنبال محصولاتی باشید که می‌گویند «بدون روغن» و «غیر کومدوژنیک» هستند تا به پاک نگه داشتن منافذ کمک کنند.

پوست چرب به دلایل مختلفی پیچیده است. همچنین ممکن است بیش از یک علت پوست چرب داشته باشید. به عنوان مثال، پوست چرب ممکن است در خانواده شما وجود داشته باشد و همچنین ممکن است در آب و هوای مرطوب زندگی کنید. در چنین مواردی، برای کمک به دستیابی به پوست تمیزتر و شفاف‌تر، باید تمام دلایل چربی اضافی را بررسی کنید. هنگامی که به برنامه اقدام پوست چرب خود رسیدید، باید کمی زمان بدهید تا کار کند. گاهی اوقات ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد تا اینکه شما پیشرفت های عمده ای را مشاهده کنید. اگر پس از این مدت همچنان با چربی اضافی مواجه هستید، ممکن است بخواهید به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

بستن منافذ پوست باز چرب

10 راهکار خانگی برای درمان چربی صورت

ممکن است بتوانید چربی پوست خود را با محصولات خاصی از جمله عسل و آلوئه ورا کاهش دهید. عاداتی مانند اجتناب از غذاهای سرخ شده نیز ممکن است کمک کننده باشد. پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم یک ماده روغنی است که از چربی ها ساخته شده است. سبوم خیلی بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب کردن پوست شما کمک می کند و موهای شما را درخشان و سالم نگه می دارد. با این حال، سبوم بیش از حد ممکن است منجر به پوست چرب شود که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه شود.

ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد. درمان پوست چرب و آکنه چالش برانگیز است. با این حال، درمان های خانگی اغلب علائم را بدون استفاده از داروهای تجویزی یا رژیم های مراقبت از پوست گران قیمت کاهش می دهند. در اینجا 10 راه حل برای پوست چرب وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید.

1. صورت خود را بشویید

یکی دیگر از علت چرب شدن پوست صورت که شاید به آن توجه نکنید شستشوی بیش از حد است. بدیهی به نظر می رسد، اما بسیاری از افراد با پوست چرب روزانه صورت خود را نمی شویند. اگر پوست شما چرب است، باید صورت خود را دو بار در روز بشویید. اگر از فیس واش استفاده میکنید، نحوه استفاده از فیس واش و شستن صورت را مطالعه کنید تا به پوست خود آسیب وارد نکنید. اما در این کار زیاده روی نکنید. از صابون ها یا مواد شوینده خشن خودداری کنید. به جای آن از یک صابون ملایم مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

2.کاغذ بلاتینگ یا کاغذ کنترل چربی

این کاغذهای نازک و کوچک از فعالیت بیش از حد غدد چربی جلوگیری نمی کنند، اما به شما این امکان را می دهند که چربی اضافی صورت خود را پاک کنید تا پوست براق و چرب به حداقل برسد. کاغذهای بلاتینگ ارزان هستند و بدون نسخه در دسترس هستند. در صورت نیاز در طول روز استفاده کنید.

3.عسل

یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی پوست است. به لطف توانایی های ضد باکتری و ضد عفونی کننده آن، ممکن است برای پوست های چرب و مستعد آکنه مفید باشد. عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند اما نه چرب. این به این دلیل است که مرطوب کننده ها بدون جایگزین کردن پوست، رطوبت را از پوست جذب می کنند. برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و پوست چرب، یک لایه نازک، ترجیحا خام، روی صورت خود پخش کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه خشک شود و کاملا با آب گرم بشویید.

4. خاک رس آرایشی

خاک رس آرایشی که به آن رس شفابخش نیز می گویند، برای کمک به جذب چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود. همچنین خاک رس سبز فرانسوی یک درمان محبوب برای پوست های چرب و آکنه است زیرا بسیار جاذب است. این محصول به شکل پودر می باشد. برای تهیه ماسک خاک رس سبز فرانسوی مناسب اسپا: آب صاف شده یا گلاب را به حدود یک قاشق چای خوری خاک رس اضافه کنید تا زمانی که قوام پودینگ مانندی پیدا کند. مخلوط خاک رس را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا خشک شود. خاک رس را با آب گرم بردارید و خشک کنید. ماسک‌های خاک رس که با آب پاک می‌شوند نسبت به ماسک‌های لایه بردار برای پوست شما بسیار ملایم‌تر هستند.

5. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر به آرام کردن پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می کند. همچنین به لایه برداری پوست مرده کمک می کند. هنگام استفاده در ماسک های صورت، بلغور جو دوسر معمولا آسیاب می شود. می توان آن را با ماست، عسل یا میوه های له شده مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کرد. برای استفاده از بلغور جو دوسر روی صورت: 1/2 فنجان جو آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. 1 قاشق غذاخوری عسل را هم بزنید. مخلوط جو دوسر را حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود. روش دیگر، مخلوط بلغور جو دوسر را به صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود.

6. سفیده تخم مرغ و لیمو

سفیده تخم مرغ و لیمو یک داروی عامیانه برای پوست چرب هستند. تصور می شود که هر دو ماده منافذ را سفت می کنند. اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است به جذب روغن کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2008، لیموها همچنین دارای توانایی های ضد باکتریایی هستند. با این حال، این دارو برای افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ انتخاب خوبی نیست. برای تهیه ماسک صورت سفیده تخم مرغ و لیمو: 1 سفیده تخم مرغ را با 1 قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا زمانی که ماسک خشک شود روی صورتتان بماند. با آب گرم بردارید و خشک کنید.

7. بادام

بادام به دفع چربی ها و ناخالصی ها کمک زیادی میکند. دستورالعمل استفاده از اسکراب صورت بادام: بادام خام را ریز کنید، به اندازه 3 قاشق چایخوری سپس 2 قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید. ترکیبات را مخلوط کنید و به آرامی و با حرکات دوار و دایره ای مخلوط را روی صورت خود بمالید. با آب گرم آب کشی شود بعد به آرامی خشک شود. همچنین می توانید بادام بدون عسل را، به صورت خمیری درست کنید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند. با آب گرم آبکشی کنید بعد به آرامی صورتتان را خشک کنید. اگر به آجیل حساسیت دارید از بادام استفاده نکنید.

8. آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا برای تسکین سوختگی ها و سایر بیماری های پوستی درمانی عالی است. طبق گفته کلینیک تخصصی پوست، شواهد علمی خوبی وجود دارد که نشان می دهد آلوئه ورا به درمان پوسته پوسته شدن پوست بدلیل لکه های چرب کمک می کند. بسیاری از افراد از ژل آلوئه ورا برای کم کردن چربی پوستشان استفاده می کنند. شما می توانید قبل از خواب یک لایه نازک ژل آلوئه ورا را به صورت خود بمالید و بگذارید تا صبح روی پوستتان بماند. ممکن است آلوئه ورا باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت در پوست های حساس شود. اگر تابحال از آلوئه ورا استفاده نکرده اید، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعد خود آزمایش کنید. اگر در عرض یک تا دو روز هیچ حساسیتی ظاهر نشد، استفاده از آن بی خطر است.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی رایج برای آکنه است. تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای موجود در گوجه فرنگی به جذب چربی های اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک زیادی میکند. برای تهیه ماسک لایه بردار گوجه فرنگی: 1 قاشق چایخوری شکر را با تفاله 1 گوجه فرنگی ترکیب کنید. با حرکات دورانی روی پوست بمالید. بهتر است ماسک به مدت 5 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. همچنین می توانید برای راحتی کارتان فقط پوره گوجه فرنگی یا برش های گوجه فرنگی تازه را روی پوست خود بمالید.

10. روغن جوجوبا

اگرچه ایده استفاده از روغن برای پوست های چرب معکوس به نظر می رسد، روغن جوجوبا یک درمان عامیانه برای درمان پوست های چرب، آکنه و سایر مشکلات پوستی است. بررسیها نشان می دهد که روغن جوجوبا سبوم روی پوست را تقلید می‌کند تا غدد چربی را اغفال کند تا سبوم کمتری تولید کند و سطح چربی را کنترل کنند. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که استفاده از ماسک ساخته شده از خاک رس شفابخش و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته به درمان زخم های پوستی و جوش کمک زیادی می کند. مقدار کمی روغن جوجوبا کمک زیادی به کنترل چربی پوست شما می کند. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد ممکن است چرب پوستتان را بدتر کند. چند روز در هفته چند قطره را روی پوست تمیز ماساژ دهید تا ببینید چه واکنشی نشان می دهید. اگر نتایج را دوست دارید، روزانه استفاده کنید.

جلوگیری از چرب شدن پوست

زمانی که چربی پوست ناشی از ژنتیک یا هورمون باشد، پیشگیری از آن دشوار است. انجام مداوم مراقبت از پوست و پرهیز از غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای حاوی قند بالا و غذاهای فرآوری شده ممکن است کمک کننده باشد. اغلب افراد با استفاده از لوازم آرایشی سنگین میخواهند که چربی پوستشان را بپوشانند، اما این می تواند وضعیت پوست شما را بدتر کند. هنگامی که پوست چرب ظاهر می شود، استفاده از آرایش، به خصوص کرم پودر را کاهش دهید. محصولات مبتنی بر پایه آب را به جای محصولات روغنی انتخاب کنید. به دنبال محصولاتی با برچسب غیر کومدون زا باشید که کمتر احتمال دارد منافذ را مسدود کنند. بسیاری از مردم ادعا می کنند که درمان های خانگی برای درمان پوست چرب وجود دارد.

بیشتر درمان ها در مورد علت چرب شدن پوست صورت به خوبی مورد تحقیق قرار نگرفته اند. موفقیت یک درمان خانگی به چیزهای زیادی مانند وضعیت خاص شما و کیفیت محصولاتی که استفاده می کنید بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است به داروهایی که مدتی استفاده می‌کرده اید حساسیت پیدا کنید. اگر پوست شما به هر محصولی حساسیت و آلرژی نشان داد، مصرف را قطع کنید. اگر یک درمان خانگی علائم را بدتر کرد، استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک یا متخصص پوست خود تماس بگیرید. همچنین اگر علائم پوست چرب مانند جوش و آکنه شدید را متوجه شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا به عفونت و زخم تبدیل نشود.

3 دیدگاه در “علت چرب شدن پوست صورت و درمان فوری برای آن

  1. آرش گفت:

    مرسی از اطلاعات کامل درباره پوست چرب، واقعا مخصوصا توی سن بلوغ یه معضلیه این چربی پوست که با پیشنهادات این مقاله میشه خیلی رو حل کرد.
    نظرتون درباره‌ی کنترل چربی پوست با استفاده اسکراب‌ها توی سن بلوغ چیه؟

  2. Maryam گفت:

    راهکاراتون فوق‌العاده بود
    به نظرتون رژیم غذایی‌ام تاثیر داره روی چرب شدن پوست؟

    1. فاطمه پویامهر گفت:

      مرسی از همراهیتون، بله عملکرد کبد بعد از مصرف مواد غذایی، روی پوست خیلی تاثیر گذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!