ترفندهای اصولی مراقبت از پوست در زمان رژیم

پوست بزرگترین ارگان بدن است و نقش مهمی در محافظت دربرابر عوامل خارجی دارد. مراقبت از پوست در زمان رژیم یکی از دغدغه­ های اصلی افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. آن­ها مایل هستند ضمن کاهش وزن، شادابی پوستشان را حفظ کنند. اما آیا این امر شدنی است که فقط بخشی از بدن درگیر چربی­سوزی شود و بخش دیگری مانند صورت به اصطلاح تکان نخورد؟ پاسخ به این سوال قاطعانه خیر است؛ اما می­توان با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله گفته می­شود به مراقبت از پوست در زمان رژیم پرداخت.

کاهش وزن اصولی و مراقیت از پوست صورت

پوست بدن از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

لایه ­های داخلی پوست از پروتئین، کلاژن و الاستین تشکیل شده­اند که هرکدام در سلامت پوست نقش مهمی دارند. کلاژن و الاستین باعث شادابی و سفتی پوست می­شوند، و در صورت کمبود آنها، پوست دچار شلی و افتادگی می­شود. بنابراین مراقبت از پوست اهمیت ویژه­ ای دارد. پوست همچنین نقش مهمی در تنظیم دمای بدن و حفظ رطوبت آن دارد. در صورت کمبود رطوبت، پوست دچار خشکی و ترک­خوردگی و درصورت افزایش دمای بدن، پوست دچار التهاب و قرمزی می­شود. پس حفظ رطوبت پوست در زمان رژیم بسیار مهم است. کاهش ­وزن سریع و غیراصولی می­تواند موجب آسیب به پوست شود و شادابی و سرحالی آن را از بین ببرد. در مقابل رژیم اصولی و تدریجی با رعایت نکات مهم مراقبت از پوست حین رژیم، به حفظ سلامت پوست کمک می­کند.

همانطور که گفته شد احتمالا شما هم می­دانید که یکی از دغدغه ­های اصلی افرادی که قصد کاهش وزن و لاغر شدن را دارند، این است که صورتشان تغییر نکند و یا پوستشان شل نشود و  در عین حالی که تمایل به کاهش وزن دارند؛ مایل هستند شادابی و سرحالی پوستشان، مخصوصا شادابی پوست صورت را حفظ کنند.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم چیست؟

اما آیا این امر شدنی­ست که فقط بخشی از بدن درگیر چربی­سوزی شود و بخشی دیگر به اصطلاح تکان نخورد؟! پاسخ به این سوال قطعا خیر است!

اما فراموش نکنید که گرچه نمی­توان لاغری موضعی داشت، ولی با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می­توان ضمن اینکه چربی­ سوزی مفیدی داشت، به حفظ سلامت پوست پرداخت و نتیجه­ مطلوب­تر و رضایت­ بخش­تری از رژیم کاهش وزن گرفت. ابتدا مختصری به بررسی پوست و اهمیت آن اشاره می­کنیم. سپس با هم به بررسی اینکه چگونه رژیم و کاهش وزن باعث آسیب به پوست می­شود می­پردازیم . در ادامه دلایلی که در زمان رژیم باعث شل شدن رسیدن به پوست می­شوند را بررسی می­کنیم و در نهایت راهکارهایی را جهت مراقبت از پوست در زمان رژیم ارائه می­دهیم. پس اگر شما هم بخاطر رژیم لاغری نگران سلامت پوستتان هستید، از خواندن این مقاله غاقل نشوید.

اهمیت مراقبت از پوست در زمان رژیم

بزرگترین ارگان بدن یعنی پوست، نقش مهمی از محافظت در برابر عوامل و آسیب­های خارجی را دارد. لایه­ های داخلی پوست ما تشکیل شده از پروتئین، کلاژن و الاستین هستند که هرکدام در سلامت پوست نقش بسیار مهمی را ایفا می­کنند. به ­عنوان مثال 80 درصد پوست را کلاژن تشکیل می­دهد که باعث استحکام و سفت شدن پوست می­شود. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست به الاستین موجود در آن برمیگردد و باز هم نقش قابل توجهی در سفتی پوست دارد.

زمانی که شما دچار افزایش وزن می­شوید، این لایه­ های داخلی با خاصیت ارتجاعی که دارند، کش می آیند تا آن حجم از سلول­ه ای چربی بزرگ شده بدن شما را پوشش دهند. هرچقدر مدت زمان چاقی شما ادامه یابد و پوست در حالت انبساط یافته خود بیشتر بماند، کلاژن و الاستین بیشتری از آن تخریب می­شود و در نتیجه با کاهش وزن دچار افتادگی و شلی پوست خواهید شد.

مراقبت از پوست صورت در زمان کاهش وزن

چرا رژیم و کاهش وزن باعث شل شدن پوست می­شود؟

تصور کنید یک بادکنک را به میزان قابل توجهی باد می­کنیم، آیا بعد از چند روز زمانی که باد آن را خالی کردیم، فرم شیک و تمیز اولیه خود قبل از باد شدن را دارد؟! قطعا خیر؛ دفرمه شده و به خاطر حالت ارتجاعی بودنش بعد از چند روز، تا حدی از ضخامتش هم کاسته شده و راحت­تر ترکیده می­شود. حالا هر چقدر تعداد روز بیشتری در آن حالت باد شده فشرده قرار گرفته باشد، بعد از خالی شدن بادش، به اصطلاح کش آمده و شل می­شود.

حکایت پوست هم بی­ شباهت به حکایت بادکنک نیست! زمانی که شما تغییر سایز می­دهید و سلول­های بدن بزرگ­تر می­شوند؛ غذای بیشتری مصرف می­کنید، چربی و آب بیشتری دریافت می­کنید و سلول­ها رشد می­کنند و در پی آن فرد به مرور چاق و چاق­تر می­شود. حال اگر بخواهیم این رویداد را به حکایت بادکنک تشبیه کنیم، به این صورت است که هرچقدر زمان چاق بودن فرد طولانی­تر بوده باشد، سلول­های بدنش بزرگ­تر شده ­اند و زمانی که رژیم می­گیرد طبیعتا دچار شل ­شدگی و افتادگی پوست بیشتری خواهد شد. سلول­های چربی بدن در طی رژیم کوچک شده و در پی آن احتمال ایجاد چین و چروک، تیرگی و افتادگی پوست وجود دارد.

رژیم غذایی صحیح

عواملی که بر شل شدن پوست تاثیر می­گذارند

عوامل زیادی از جمله طول دوران اضافه وزن، میزان وزنی که در طی رژیم کم می­کنید، سن، ژنتیک، مصرف دخانیات، بیش از حد در معرض نور خورشید بودن و… بر افتادگی پوست تاثیرگذار هستند. به­ عنوان مثال هرچه سن بالاتر می­رود، میزان تولید کلاژن پوست کاهش می­یابد که نتیجه آن شل شدن و پیری پوست می­باشد.

دلایلی که در رژیم لاغری باعث آسیب به پوستمان می­شوند:

1.استفاده از رژیم­های غیراصولی و سریع

خیلی دوستانه بگویم: هرزمان به شما وعده­ های هیجانی و زمان کوتاه برای کاهش وزن دادند؛ شک کنید! شاید در ابتدا خیلی زود به نتایج چشم­گیری برسید، اما شک نکنید که بعد از مدتی دچار عوارض و آسیب­های جدی و جبران­ناپذیری که مشکلات پوستی مانند شل شدن پوست و افتادگی، چین و چروک­ها و… تنها بخش کوچکی از آن هستند می­شوید.

2.بی ­تحرکی در زمان رژیم

اگر قصد کاهش وزن دارید ولی اهل ورزش کردن نیستید، باز هم با یک مشکل جدی روبرو می­شوید! توصیه می­شود نه تنها در زمان رژیم کاهش وزن، بلکه در زندگی روزمره و عادی هم ورزش را از برنامه خود حذف نکنید، دست کم چهار روز در هفته، هر روز به مدت 30 الی 45 دقیقه را به ورزش­های مقاومتی اختصاص دهید، تا از عضله ­سوزی در زمان رژیم جلوگیری کنید. چرا که اگر در زمان رژیم تحرک کافی نداشته باشید، بجای سوزاندن چربی­ها، همان عضله ­هایی که باعث خوش اندامی شما می­شوند را از دست خواهید داد!

3.تغذیه نامناسب در زمان رژیم

اگر تغذیه سالمی نداشته باشید، تلاش شما برای کاهش وزن تا حد زیادی بی ­نتیجه خواهد ماند. مصرف خوراکی­های ناسالم و کربوهیدارت­های ساده، مصرف بیش از حد شیرینی­ها و خوراکی­های حاوی آرد سفید تا حد زیادی پروسه­ی کاهش وزن شما را مختل می­کند. بجای مصرف این خوراکی­های ناسالم، استفاده از خوراکی­های سالم حاوی لیکوپن، روی، سلنیوم، مصرف میوه­ها و سبزیجات را بیشتر کنید تا علاوه بر کاهش وزن سالم، طراوت و شادابی پوستتان نیز حفظ شود.

4.کمبود ویتامین­های دریافتی بدن در زمان رژیم

واضح است که باشروع رژیم کاهش وزن، حجم غذای شما کاهش پیدا می­کند؛ و در پی آن میزان ویتامین­های دریافتی بدن نیز کاهش می­یابد. بر کسی پوشیده نیست که سلامت و شادابی پوست انسان رابطه مستقیمی با دریافت ویتامین­ها دارد. در نتیجه اگر در حین رژیم نتوانید به میزان لازم ویتامین به بدن خود برسانید، به مرور پوستتان دچار آسیب­هایی مانند: خشکی پوست، افتادگی و شل­شدن پوست و حتی چروک­هایی که ظاهر آن را ناخوشایند می­کنند، می­شود.

شل شدن پوست صورت در رژیم غذایی

چه نکاتی در زمان رژیم به حفظ زیبایی پوست کمک می­کنند؟

کاهش وزن تدریجی و اصولی

حتما تحت نظر پزشک تغذیه و با برنامه اصولی برای کاهش وزن اقدام کنید، یه ضرب­المثل معروف هست که میگه: راه صد ساله را نمی­توان یک شبه طی کرد!

ضدآفتاب فراموش نشود

استفاده از ضدآفتاب­های استاندارد تا حد زیادی از آسیب دیدن پوست شما در برابر اشعه­ های ماوراء بنفش خورشید محافظت می­کند. به یاد داشته باشید ضدآفتاب صرفا برای زمانی که بیرون از خانه هستید نیست، بهتر است در طول روز 2 الی 3 مرتبه ضدآفتاب خود را تمدید کنید.

تغذیه سالم داشته باشید

خوراکی­های حاوی لیکوپن مانند گوجه ­فرنگی و فلفل قرمز را در برنامه ­غذایی خود بگنجانید. دریافت ویتامین­ها مخصوصا ویتامین A ، C و E را جدی بگیرید. مصرف پروتئین­ها را فراموش نکنید(منابع سرشار از پروتئین مانند: حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و میگو، تخم­مرغ).

ماساژ اصولی پوست صورت

ماساژ صورت و گردن تا حد زیادی به حفظ سلامت و شادابی پوست شما کمک می­کند. شما اگر تحت نظر مربی ورزشی شروع به رژیم غذایی کرده اید میتوانید ورزش های مناسب صورت و عضلات گردن و غیره از او دریافت کنید.

آب فراوان بنوشید

احتمالا می­دانید که بیش از 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل می­دهد، پس نوشیدن آب را در زمان رژیم جدی بگیرید و حداقل 8 لیوان در روز آّب بنوشید.

کاهش وزن سریع در یکماه

عضله­ سازی در طول رژیم

برای حفظ سلامت پوست و همینطور حفظ اندامی متناسب، در زمان رژیم حتما ورزش­های مقاومتی را پیوسته انجام دهید، چرا که ورزش کردن، علاوه بر حفظ سلامت به سرعت روند کاهش وزن شما نیز کمک شایانی می­کند.

کمک به رشد کلاژن با کمک محصولات تحریک­ کننده موضعی

استفاده از محصولاتی که باعث تحریک رشد کلاژن پوست شما شوند، در طول رژیم به شادابی و سرحال ماندن پوستتان کمک می­کند. این محصولات عموما حاوی رتینول و ویتامین C هستند.

ترک سیگار

عوارض جبران ناپذیر دخانیات بر سلامت انسان و مخصوصا سلامت پوست بر کسی پوشیده نیست. از مصرف سیگار خودداری کنید تا به پوستتان آسیب نرسانید.

از متخصص پوست کمک بگیرید

یکی دیگر از راه­های مقابله با جلوگیری از بروز چین و چروک­های پوست مخصوصا برای افرادی که رژیم کاهش وزن می­گیرند. استفاده از روش­هایی مانندهایفوتراپی و RF است. هایفوتراپی با کمک امواج متمرکز شده فرا صوت با شدت زیاد، به جوانسازی پوستتان کمک می­کند. و اما در روش RF از امواج رادیویی استفاده می­شود. در نهایت هدف هر دو روش کاهش چین و چروک­هایی است که بر روی پوست به وجود آمده ­اند.

کاهش وزن سریع و مراقبت از پوست صورت

ویتامین ­ها چگونه به سلامت پوستمان کمک می­کنند؟

ویتامین A: پوست انسان و مخصوصا بیرونی­ترین لایه پوست به میزان قابل توجهی ویتامینA نیاز دارد. چرا که ویتامین A وظیفه­ ی محافظت از پوست در برابر اشعه­های مضر خورشید و نور را بر عهده دارد؛ و همین­طور به­عنوان محافظی قوی از کلاژن پوست عمل می­کند.

ویتامین A یک آنتی­ اکسیدان به شمار می­رود و تا حد زیادی از آفتاب سوختگی بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می­کند. اما فراموش نکنید که هرگز جای ضدآفتاب را برای محافظت پوست شما پر نمی­کند. همچنین کمبود ویتامین A می­تواند موجب مشکلات پوستی مانند خارش و خشکی پوست شود و حس ناخوشایندی به فرد دست دهد، پس مصرف آن را جدی بگیرید.

ویتامین E: ویتامین E به­عنوان یک آنتی­اکسیدان و محافظ قوی در برابر اشعه فرابنفش عمل می­کند. درصورتی که بدن ما به میزان لازم ویتامین E  دریافت کند، پوستمان دچار چین و چروک و ظاهری ناخوشایند نمی­شود. از مزایای دیگر این ویتامین می­توان به خاصیت ضدالتهابی قوی آن اشاره کرد. همچنین ویتامین E خطر ابتلا به سرطان­های پوستی را تا حد قابل توجهی کاهش می­دهد.

ویتامین C: برخی آن را معجزه پوست می­نامند! این آنتی­ اکسیدان قوی نقش بسیار مهمی در بهتر شدن بافت پوست ایفا می­کند. ماده مغذی ضدالتهابی که دریافت کافی آن به کاهش علائم پیری پوست کمک قابل توجهی می­کند. محافظت از پوستتان جهت جلوگیری از ابتلای به سرطات پوست را تا حد قابل توجهی به عهده دارد، در برابر آسیب رادیکال­های آزاد از پوست شما محافظت می­کند؛ کمک فراوانی به ساخت کلاژن پست می­کند. شادابی و شفاف شدن پوست، ترمیم زخم­ها، کاهش لکه­های پوستی و… همگی وابستگی شدیدی به دریافت این ویتامین دارند.

مراقبت از پوست در رژیم غذایی

نقش پروتئین­ها در سلامت پوست چیست؟

جالب است بدانید مواد غذایی پروتئینی مانند انواع گوشت­ها، حبوبات و تخم ­مرغ به واحدهای کوچکی به­ نام آمینه تجزیه می­شوند و حال این آمینه­ ها هستند که پروسه مهم ساخت کلاژن و کراتین پوست ما را انجام می­دهند. درنتیجه مصرف پروتئین­ها برای بدن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

در دوران رژیم کاهش وزن خود، از بی تحرکی و مصرف­ غذاهای ناسالم بپرهیزید. با کمک متخصص تغذیه میزان ویتامین­های لازم دریافتی بدنتان را کنترل و حفظ کنید. همچنین جهت حفظ شادابی پوست از اهمیت محصولات مراقبتی پوست همچون ضدآفتاب­ها و آبرسان­ها جهت جلوگیری از آسیب دیدن پوست، غافل نشوید.

کلام آخر

باتوجه به مطالب ذکر شده در این مقاله، می­توان نتیجه گرفت که مراقبت از پوست در زمان رژیم و کاهش وزن بسیار مهم است. همان اندازه که رژیم کاهش وزن غیراصولی و هیجانی می­تواند به پوست آسیب بزند. یک رژیم اصولی و متعادل به همراه مراقبت­های پوستی می­تواند به حفظ سلامتی و شادابی پوست کمک کند. برای حفظ سلامت پوست در زمان رژیم، باید به نکات مهمی مثل نوشیدن آب کافی، تامین ویتامین­ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، کنترل استرس و داشتن خواب کافی توجه کرد. همچنین استفاده از محصولات مراقبت از پوست متناسب با نوع پوستمان در حین رژیم، حفاظت از پوست دربرابر اشعه­ های مضر آفتاب با استفاده از کرم­های ضدآفتاب، هیدراته نگه داشتن پوست و استفاده مرتب از آبرسان­ها و مرطوب­ کننده ­ها، تغذیه درست، ورزش اصولی و ترک مصرف دخانیات توجه ویژه­ای داشت.

با رعایت این نکات می­توان ضمن کاهش وزن، شادابی و طراوت پوست را حفظ کرد و نتیجه مطلوب­تری از رژیم کاهش وزن گرفت. بنابراین توصیه می­شود بجای استفاده از رژیم­های غیراصولی و سریع، به نکات مراقبتی که در این مقاله به­ طور مفصل درباره­ آن­ها صحبت شد، بپردازید. با رعایت نکات گفته شده در عین حال که به وزن مورد نظرتان می­رسید از داشتن پوستی شاداب و سالم بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!