همه چیز در مورد کراتین کردن مو و سوالات متداول

کراتین پروتئینی که به تقویت موها برای جلوگیری از شکستن، آسیب حرارتی و موخوره کمک می کند و برای حفظ موهای قوی و سالم بسیار مهم است. اما پیشنهادها و درمان‌های سالنی که نوید موهای ابریشمی و صافی مو را می‌دهد، مدت‌هاست که با نگرانی‌های عمده سلامتی مو همراه شده است. پس برای اینکه با کراتین و درمان های صافی مو بیشتر آشنا شوید با ما باشید...

اگر تا به حال امیدوار بوده اید موهای صاف، بدون وز و شکنندگی داشته باشید، به احتمال زیاد در مورد درمان های کراتین کردن مو یا حداقل موهای برزیلی شنیده اید. این درمان‌های صاف‌کننده مو  که یکی هستند به دلیل توانایی‌شان در صاف، و براق کردن موها تا شش ماه شناخته شده‌اند. تنها مشکل این است که آنها مملو از مواد شیمیایی هستند و در نتیجه اغلب سیگنال های بدی دریافت می کنند. به همین دلیل، و با آگاهی کامل از اینکه کراتین به تنهایی می تواند به عنوان یک ماده مراقبت از مو مفید باشد، برندهای زیبایی شروع به فرمولاسیون محصولات خانگی کراتین کرده اند.

بدن شما به طور طبیعی کراتین تولید می کند و کراتین به شکل گیری مو، ناخن و پوست شما کمک می کند. محصولات و درمان های کراتینه می توانند به تقویت موهای شما کمک کرده و آن ها را درخشان تر و نرم تر نشان دهند. شما می توانید با خوردن غذاهای سرشار از کراتین به بدن خود در تولید آن کمک کنید.

کراتین مو

کراتین چیست؟

کراتین یک پروتئین ساختاری و محافظ است که مو و ناخن را می سازد و 85 درصد از ساختار مو را تشکیل میدهد. این پروتئین در مو، مسئول جلوگیری از نارک شدن، موخوره و آسیب حرارتی است. کراتین سنگ بنای ساختار مو است این یک پروتئین فیبری است که به معنای واقعی کلمه، هر تار مو را تشکیل می دهد. همانطور که مو آسیب می بیند، برای ترمیم و تقویت ساختار طبیعی خود نیاز به کمک هایی دارد.

درمان های کراتینه و محصولات حاوی کراتین فواید زیادی برای موهای شما دارند. همچنین، این محصول به عنوان یک لایه حفاظت کننده بر روی هستۀ مو عمل کرده و آسیب دیدگی را کم کرده و باعث لطافت، شادابی، صافی یا احیا و درخشش بالای مو شده است.

متخصصین پوست و مو بر این باورند: که وقتی پروتئین‌های کلاژن هیدرولیز شده به صورت موضعی روی موها اعمال می‌شوند، می‌توانند به پر کردن قسمت‌های آسیب‌دیده ساقه مو کمک کنند و به طور موقت استحکام را افزایش دهند و این با درمان‌های کراتینه در سالن که عموماً دارای فرمالین (فرمالدئید و متیل الکل) برای صاف کردن مو هستند، متفاوت است. این درمان‌ها می‌توانند به مو آسیب برسانند و بخارهای خطرناکی را آزاد کنند.

صاف کردن مو با کراتین

 این پروتئین طبیعی از اسیدهای آمینه تشکیل شده که به ساخت زائده های پوستی مانند مو و ناخن کمک می کند. کراتین از طریق ذخیره سلول های مرده که دائماً به سمت فولیکول مو بالا می روند تشکیل می شود. در طول عمر مو بازسازی نمی شود. نقش آن محافظت از مو در برابر تهاجمات خارجی است، اما هر چه موها بیشتر در معرض تهاجمات قرار گیرند، به طور طبیعی حاوی کراتین کمتری هستند.

ساختار مو

مو عمدتاً از کراتین تشکیل شده است و هر یک از لایه هایی که ساختار مو را تشکیل می دهند عملکرد بسیار خاصی دارند:

• کوتیکول، که اولین لایه را تشکیل می دهد، با چسباندن تمام پوسته های مو به هم، به محافظت از مو کمک می کند و ظاهری صاف به آن می بخشد. کوتیکول آب را در داخل مو ذخیره می کند تا به طور طبیعی آن را هیدراته کند.

• قشر، لایه دوم مو، از الیاف تشکیل شده است که خاصیت ارتجاعی و استحکام مو را مشخص می کند.

• مغز، لایه سوم مو، که به عنوان ستون فقرات مو عمل می کند.

کراتین باعث تقویت و چسباندن پوسته های مو می شود و اولین لایه مو یعنی کوتیکول را صاف می کند. این به محافظت، صاف کردن و تغییر تدریجی ساختار مو کمک می کند. به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و استحکام و درخشندگی را به مو باز می گرداند.

ساختار مو

فواید کراتین کردن مو

تقویت مو: درمان کراتینه مو را در سالن آرایشی انجام بدید یا در خانه، می توانید انتظار داشته باشید که تفاوتی در موهای خود مشاهده خواهید کرد. محصولات کراتینه خانگی به تقویت موهایی که در اثر ضررهای شیمیایی و مکانیکی آسیب دیده اند کمک می کند. در واقع، تحقیقات نشان داد که کراتین تا 40 درصد به تقویت تار موها کمک می کند.

درخشندگی مو: از آنجایی که کراتین به صاف کردن کوتیکول های مو و پر کردن مناطق آسیب دیده در ساقه مو کمک می کند، درخشندگی و براقی زیادی به موهای شما می بخشد.

موها را صاف می کند و موخوره را کاهش می دهد: محصولات حاوی کراتین که اغلب به شکل روغن یا سرم هستند، می توانند منجر به یک تار موی صاف تر، براق تر و سالم تر ختم شوند.

دوشاخه شدن نوک های مو را کاهش می دهد: کراتینه به تقویت و صاف کردن کوتیکول های مو کمک می کند تا به هم برگردند و ظاهر دو شاخه شده را کاهش می دهد. تارهای قوی تر به معنای شکنندگی کمتر است که رشد مو را تشویق می کند.

زمان خشک شدن را کاهش می دهد: درمان کراتینه در واقع تخلخل (توانایی جذب و حفظ رطوبت توسط مو) موهای شما را کاهش می دهد، به این معنی که آب کمتری در داخل کوتیکول های مو به دام می افتد. این بدان معنی است که می تواند زمان سشوار کشی را تا حد زیادی کاهش دهد.

صافی و احیا مو با کراتین

سایر فواید کراتین درمانی

درمان‌های کراتینه را می‌توان برای هر نوع موی استفاده کرد، اما برخی از جنس موها بیشتر از بقیه سود می‌برند. درمان های کراتینه مو برای موارد زیر عالی هستند:

1- موهای آسیب دیده یا شکننده، موهای رنگ شده یا دکلره شده جز این دسته قرار دارند، کراتین درمانی مخصوص این جنس مو میباشد، زیرا به ترمیم آسیب های ناشی از رنگ کردن یا سفید کردن مو کمک می کند.

2- موهای فر و وز، که یا ذاتا فر و وز هستند یا بر اثر استفاده از مواد  شیمیایی تار مو شل شده یا برای صاف شدن از دستگاه های حرارتی زیاد استفاده کردند نیز کمک میکند.

3- وز یا فرفری بودن موها به دلیل خشکی و گرمای ابزارهای حرارتی که مو یک ظاهر شکننده و خشک دارد ممکن است آرایشگر شما این نوع درمان را به عنوان یک راه حل جایگزین به جای استفاده از برخی محصولات درمانی دیگر توصیه کند.

 نکات قبل از کراتینه مو

قبل از کراتینه و صاف کردن موهایتان حتما باید موهایتان تمیز و بدون رطوبت باشد. همچنین ضروری است که کف سر و تار موهایتان خیلی چرب نباشند، زیرا این امر می تواند توزیع یکنواخت مواد را برای آرایشگر دشوار کند. همچنین باید از استفاده از محصولات حالت دهنده مانند ژل یا موس بر روی سر خود در زمان انتظار برای درمان کراتینه خودداری کنید. این محصولات می توانند باعث تجمع روغن در موهای شما شوند که می تواند در محافظت از آسیب های ناشی از گرما در طول جلسات حالت دهی (و در نتیجه کاهش اثربخشی آنها) اختلال ایجاد کند.

ابزار کراتین مو

عوارض جانبی کراتین

 کراتینه کردن راهی برای احیای موهای شما و سالم به نظر رسیدن مو است. با این حال، گاهی اوقات نتایج ماندگار نیستند و ممکن است عوارض جانبی ناشی از درمان را تجربه کنید.

1- از آنجایی که این یک فرآیند شیمیایی است، ممکن است به محلولی که برای صاف کردن موهایتان استفاده می شود، واکنش آلرژیک داشته باشید. اگر قرمزی یا خارش در اطراف پوست سر خود را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

2- عوارض جانبی ممکن است شامل سوزش چشم و پوست سر باشد. بخار حاصل از درمان کراتینه می تواند باعث سوزش چشم شود یا می تواند ناشی از محلولی باشد که برای صاف کردن موهای شما استفاده می شود. اگر دچار سوزش چشم شدید، چشمان خود را با آب سرد بشویید تا احساس بهتری پیدا کنند، سپس در صورت نیاز از مرطوب کننده بدون نسخه روی آن ها استفاده کنید. اگر پوست سرتان در طول یا بعد از کراتینه درمانی (یا هر فرآیند شیمیایی دیگر) تحریک شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خطرات مرتبط با درمان کراتینه

ریزش مو می تواند رخ دهد، به خصوص در افرادی که موهای نازک دارند یا استعداد ژنتیکی برای طاسی دارند. پیش‌بینی میزان ریزش مو پس از این روش همیشه آسان نیست، اما اگر تعداد فولیکول‌های غیرعادی زیادی (ساختارهای کوچکی که موهای واقعی تولید می‌کنند) داشته باشید، ممکن است بیشتر از حد معمول مو از دست بدهید.

خود کراتین درمانی ممکن است پوست سر و پوست شما را تحریک کند. به خصوص اگر قبلاً با سایر روش های شیمیایی مانند دکلره کردن یا رنگ آمیزی مشکلاتی داشته اید که می تواند باعث التهاب و قرمزی شود.

صاف کردن موی فر و مجعد

انواع کراتین کردن مو

کراتین باعث تقویت و چسباندن پوسته های مو می شود و اولین لایه مو یعنی کوتیکول را صاف می کند. این به محافظت، صاف کردن و تغییر تدریجی ساختار مو کمک می کند. به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و استحکام و درخشندگی را به مو باز می گرداند. کراتینه مو انواع مختلفی دارد و شما با توجه به نوع موهای خود و همچنین میزان آسیب‌دیدگی موهای خود می‌توانید بهترین کراتین مو را برای خرید انتخاب کنید. به طور کلی انواع کراتین مو عبارتند از:

1- کراتین برزیلی

کراتین برزیلی یکی از انواع کراتین مو است که مخصوص موهای وز، فر و مجعد است. این نوع از کراتین‌های مو خواص بسیار زیادی دارند و قادر هستند که موخوره‌ها و شکنندگیهای موجود روی مو را به طور کامل از بین ببرند. به کمک کراتین برزیلی می‌توانید موهای خود را از حالت بدم فرم خود خارج کرده و موهایی صاف، نرم و براق برای خود رقم بزنید. ماندگاری بالا و همچنین ویژگی‌های منحصر‌به فرد سبب شده است که کراتین مو برزیلی به عنوان بهترین و پرطرفدارترین کراتین موجود در بازار شناخته شود.

کراتین برزیلی2-کراتین ژاپنی

کراتین مو ژاپنی یکی دیگر از انواع کراتین مو است که برای تمام موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. و تفاوت این مدل کراتین همبن است که برای همه مدل مویی قابل استفاده است ولی اگر موهای شما خیلی ضعیف و سست هستند برزیلی گزینه بهتری است. نوع ژاپنی مو خواص بسیار زیادی دارد و اگر به صورت اصولی از آن مراقبت شود تا یک سال و نیم ماندگاری خواهد داشت.

3-کراتین بدون صافی

 این مدل از کراتین مو که نرم کننده بدون صافی هم به آن می گویند تنها برای نابودی وزی و رفع فری مو استفاده می‌شود. یکی از نکات قابل توجه درباره کراتین بدون صافی، ماندگاری کم آن است. این کراتین تنها به مدت 2 الی 3 ماه ماندگاری دارد و به شما کمک می‌کند که موهای نرمی داشته باشید بنابراین اگر دوست دارید که موهای صاف و لخت (بدون فر و وز) داشته باشید، می‌توانید از این مدل کراتین (بدون صافی) استفاده کنید.

4- کراتین اکسپرس

از دیگر انواع کراتین کردن مو می‌توان به کراتین اکسپرس( صافی مو) اشاره کرد که جزو روش‌های با درمان کوتاه مدت برای صاف کردن مو محسوب می‌شود. این مدل کراتین مناسب افرادی با موی فر و یا صاف است که در هنگام قرارگیری در معرض رطوبت سریعا موهایشان پف می‌کند و آسیب‌پذیر در برابر رطوبت هستند مناسب است.

صاف کردن مو

مراقبت های بعد از کراتین

پس از انجام درمان کراتینه، فرآیند مراقبت پس از آن نقش مهمی در حفظ سلامت موهای شما و تضمین طول عمر درمان ایفا می کند. در این مقاله مختصری از این مراقبتها را بیان میکنیم :

قبل از شستشو صبر کنید: معمولاً  بعد از اتمام کار و صاف شدن موهایتان، سه تا چهار روز پس از کراتینه کردن صبر کنید و موها را به هیچ عنوان نبندید و موهایتان را آزاد بگذارید.
از شامپو و نرم کننده بدون سولفات استفاده کنید: سولفات ها می توانند کراتین را از موهای شما جدا کنند و طول عمر درمان شما را کوتاه کنند. برای محافظت از موهای خود گزینه های بدون سولفات را انتخاب کنید.

شامپو مو ایروس فری سولفات کراتین 

شامپو کراتین ایروس حاوی عصاره کراتین درخشان کننده و آبرسان عمیق مو می باشد. کراتین پروتئینی از جنس خود مو که موهای شکننده و نازک شما را ترمیم میکند. فری سولفات ایروس با وجود ترکیبات ملایمی که دارد موهای نرم و سالمی را برای شما به ارمغان میاورد. کراتین موجود باعث لطیف شدن تار مو و نرم شدن آن میشود.

خرید و قیمت شامپو فری سولفات کراتین ایروس

ماسک مو نرم کننده فری سولفات پرویت

ماسک مو نرم کننده فری سولفات پرویت ضد وز و شکنندگی سرشار از  لانولین و ویتامین دکسپانتول میباشد.همجنین حاوی عصاره آلوئه ورا جهت آبرسانی عمیق به مو و احیا کننده ساقه مو خشک و دهیدراته میباشد.

خرید و قیمت ماسک مو فری سولفات پرویت

قرار نگرفتن در معرض کلر: کلر می تواند کراتین را از بین ببرد، بنابراین محدود کردن شنا در آب کلر بهترین کار است.
از اسپری نمک بپرهیزید: اسپری نمک همچنین می تواند کراتین را از مو جدا کند، بنابراین بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.
سبک سازی حرارتی: اگر از دستگاه های حرارتی استفاده می کنید، مطمئن شوید که از محافظ حرارتی برای جلوگیری از آسیب استفاده می کنید.

کراتین مو و مراقبت های بعد از آن

سوالات متدوال کراتین درمانی

1- آیا کراتین باعث رشد موهای شما می شود؟ کراتین در واقع باعث رشد موهای جدید نمی شود، اما تارهای شما را قوی تر می کند که به معنی شکستگی کمتر است که باعث رشد مو می شود.

2- آیا کراتین موها را برای همیشه تغییر می دهد؟  خیر،کراتینه کردن مو، موقت است و حدودا از 3ماه تا یکسال بعد از مواد گذاری، موها حالت خود را دارند. محصولات کراتین دار، مانند سرم ها و ماسک های مو، فواید کوتاه مدت دارند، اما حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند و بسیار ملایم تر هستند.

3- آیا درمان کراتینه می تواند رنگ موهای من را تغییر دهد؟ بله، کراتینه درمانی در سالن می‌تواند رنگ موهای شما را تغییر دهد و اغلب بعد از آن روشن‌تر به نظر می‌رسد. کسانی که موهای خاکستری دارند ممکن است موهایشان بلوندتر به نظر برسد. از یک تونر می توان برای بازگرداندن مو به رنگ طبیعی خود استفاده کرد. محصولات حاوی کراتین که در خانه استفاده می کنید اغلب رنگ موهای شما را تغییر نمی دهند.

4-آیا می توانم کراتینه درمانی برای صاف کردن موهایم در خانه انجام دهم؟ درمان‌های زیادی برای صاف کردن مو در خانه وجود دارد که تا حدودی برای تایم موقتی موهای شما را نرم و خوش حالت و صاف میکند اما هم ماندگاری کمتری دارد هم ممکن است نتیجه دلخواه را به شما ندهد. ترکیب کردن این مواد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

5- برای چه کسانی کراتین درمانی مفید است؟ به طور کلی، کراتین برای کسانی که موهای ضخیم، شکننده و وز دارند بسیار مفید است.

6-هر چند وقت یکبار می توانید از آن استفاده کنید؟ محصولاتی خانگی را می توان بصورت روزانه استفاده کرد. اما، درمان های شیمیایی کراتینه مو در سالن، باید فقط هر چند ماه یک بار صورت گیرد.

1 دیدگاه در “همه چیز در مورد کراتین کردن مو و سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر هفته کالاهای جدید اضافه می کنیم!

اگه میخوای از تخفیفات شگفت انگیز ما جا نمونی، شماره موبایلت رو بزار بهت پیامک میدیم!

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
Instagram YouTube linkedin Telegram
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
اطلاع از مقالات و تخفیفات

میخوای همراه با مقالات کد تخفیف هم برات ارسال کنیم؟

آدرس ایمیلت رو وارد کن تا جا نمونی!